Tuesday 9 August 2011

Aku & Nasi Ambeng


Assalamualaikum....
alhamdulillah dh 2 minggu kita berpuasa erk...kejap je masa berlalu...semoga puasa-puasa seterusnya dapat aku lalui dgn mudah dan tenang....(amin....)

Petang2 cam gini lepas balik kerja sementara nk tunggu waktu berbuka tiba2 ada mood nk tulis entry kat blog yg x seberapa ni (kunun...) :-) huhuhu beberapa hari lepas mama aku buat nasi ambeng. siapa orang jawa sure tahu akan apa itu nasi ambeng kan huhuhu.....(opss!!terkantoi sudah yg aku ni jawa sikit2...mix blood la kunun....;P) sedia maklum la yg nasi ambeng ni cukup popular pada masyarakat jawa ni x kisah la jawa mana sekali pun...setiap kali ada kenduri kendara, menu ni la yg menjadi keutamaan bagi mereka. yang menariknya about nasi ambeng ni adalah cara hidangan dia dimana ia dimakan dalam talam (dulang) yg besar tu dan dialaskan daun pisang....biasanya satu dulang tu untuk dalam 5 orang...dan dalam dulang tu akan dibahagikan pecahan kepada 5..kiranya masing2 dapat bahagian sendiri...so xda la nt cilok org punya ayam ke huhuhu.....mengikut kepercayaan masyarakat jaya, makan dalam dulang bersama dapat mengeratkan lagi ikatan kasih sayang sesama manusia (kalau x silap aku la...) tapi yang pastinya, kalau kenduri x payah cuci pinggan mangkuk banyak sangat hahahahaha.....so, kalau kita pergi tempat orang kita kena la ikut cara dan adat mereka yerk.....satu lagi kalau kat kampung2 dulu kalau makan nasi tu x habis makan masa kenduri boleh dibawa balik lebihan tu....kebiasaannya tuan rumah memang sediakan plastik...so jgn malu2 ok....huhuhu


Satu lagi yang best nasi ambeng ni adalah lauk pauk dia ringkas je...lauk pauk dia adalah tetap (memang dh termaktub dalam sejarah yg hanya itu je lauk pauk dia). WAJIB kena ada ayam masak kicap...WAJIB kena ada sayur goreng tempeh dgn suun...WAJIB ada serunding kelapa (serunding org jawa best gila)...WAJIB ada mee goreng.....WAJIB ada ikan kering...FUUHHHHH!!sedap gila......

kebanyakan kalau jual kat kedai2 nasi ambeng ni dorang akan bungkus cm kita bungkus nasi lemak tp banyak la isinya...yela utk sorg makan...huhuhu kat umah aku pn kalau mama wt asi ambeng mama aku akan bungkus satu2 utk setiap orang.....


Insyaallah aku akan pertahankn 'kepopularian' nasi ambeng ni bila aku dah kahwin nt dan ada anak2....huhuhuhu (insyaallah....)

* masa kecik kalau balik pontian rasa pelik sangat2 kenapa la org2 tua bila kenduri makan dalam dulang.....



No comments:

Post a Comment