Wednesday 5 September 2012

Kelahiran Nattra Khadijah Binti Muhammad Fakhree

Syukur alhamdulillah Nattra Khadijah Binti Muhammad Fakhree selamat dilahirkan pada 17 Ogos 2012 (2 hari lagi nak raya), pada jam 12:28pagi (mak oii tengah malam buta tu...), Seberat 3.50kg secara normal. Orang lain syok-syok tidur aku pulak sibuk nk keluarkan baby. nk buat macam mana kan....dh x boleh tahan.....So, ni la baby girl yang x nk keluar dari perut bonda dia sampaikn dh overdue seminggu tu pun kena induce. Nattra shared birthday dengan makdik dia (Sandra adik aku yang umur 8 tahun) kiranya ni hadiah semepna bday dia la hehehe....

5 jam setelah dilahirkan...


12 jam setelah dilahirkan...

hari pertama
Pengalaman bersalin? huhuhu penuh pancaroba senang ckp la hahahaha....meh aku recall balik pengalaman tu meh meh.....

Sebenarnya 15 Ogos 2012 aku memang dh kena admit ward. Yela baby dh overdue hampir seminggu. Nak pulak rasa sakit yang kerap langsung x da. Orang tua2 kata kalau nk cepat bersalin banyakkan berjalan. Nak kata aku ni kurang berjalan mustahil la. Sepanjang mengandung memang kaki berjalan je.Sampaikan bila dh overdue hampir seminggu pun sempat berjalan ke pasar ramadhan kat peringgit. 

So, tiba la tarikh 15 Ogos 2012 pepagi aku dgn suami dh pergi Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar. Jap2, belum nak bersalin lagi...Sampai sana terus pergi ke Dewan Bersalin (dh doktor suh g sana terus).Tiba kat sana terus daftar tuk masuk wad. Nurse lak suruh salin baju 'uniform pink' & suruh baring atas katil kat dewan bersalin sebab doktor nak check. Makkk oiii.....bila dh baring tu start la dup dap dup dap jantung ni. Doktor nak check 'jalan'??? Haisyyy...!! Mudanya doktor tu!!!! Sempat gak la aku tengok name tag dia tu umur baru 25 tahun lelaki lak tu. Malu semalu malunya la. Tp kenangkan dh x da doktor ln so tawakal je la. hehehehe 

So, tiba la cerita masuk wad, jeng jeng jeng.......
baru duduk beberapa jam dh mula boring. Tiba2 aku pergi la kat nurse n ckp 'nurse, aku nk g kedai kat bawah jp boleh x? aku g dgn suami'. Nak tahu ape nurse tu ckp? : 'Eh! x boleh.....kang nt tiba2 awk terberanak kat bawah tu mcm mane? awk baring je kat katil'. Masa aku petang tu dihabiskn dgn baca majalah. Sungguh boringgggggggg................Tiba2 doktor datang kat katil dia ckp esok (16 Ogos 2012) pukul 7pagi nak induce. Aku cuma jwb OK...

Esoknya, pukul 5pagi aku dh bangun mandi hehehe...pukul 7:20pagi doktor induce. Start pukul 10am dh rasa sakit sikit2 tapi x kerap la...Aku telefon la suami suruh dia dtg. Tapi mata ni dh meleleh dh keluar air mata sebab dah sakit2 hehehe. Dalam pukul 12t/hari suami aku dgn mama dtg bawa nasi. Mama suruh makan bnyk sikit sb dia kata nt kalau dh masuk labor room dh x lh mkn dh. Kalau dh sakit2 nk makan pun x lalu.... So aku makan la sikit... Sakit makin lama makin kerap. pukul 4ptg doktor dtg nak check 'jalan' sebab dia tengok aku dh x larat sgt dh melingkar atas katil mcm ular sawa dh. :) Sekali kena 'seluk' dh buka 4cm. Pukul 4:20ptg nurse tolak masuk labor room. 

Cerita dalam labor room lak ni, jeng jeng jeng......
Sampai kat sana kena 'seluk' lagi...haishhh.....doktor ckp dh buka 4.5cm. Doktor kata kena tunggu sampai buka 10cm so doktor induce lagi sebab dia kata nk bg rasa sakit tu bertambah sb biar jalan bukak cepat. Lamanya kan....Dalam tu dh x boleh nk makan or minum lagi. Tekak dah kering+bibir dh kering, aku merayu2 kat nurse nk minum sikit pn dorg x bg. Dorg 'drip' aku berbotol2. Tangan sebelah kanan masuk air, tangan sebelah kiri pn kena 'drip' ubt induce. Kebetulan dlm bilik bersalin aku tu ada 2 singki. Bila doktor n nurse keluar dari bilik aku, aku minta tolong suami amekkan air kat singki letak dalam tangan pastu titiskan kat dalam mulut aku n sapu kat bibir aku. hehehehe dah darurat cm tu biaq pi la air paip pn air paip kan...... :) Ada la dalam 4 or 5 kali aku suh suami buat cm tu. Makaiiii....lega sikit tekak bila kena air walaupun x banyak. Suami aku ikut je sebab dia kesian tengok aku merayu-rayu mcm tu ditambah lak tgh sakit. Dalam masa nk tunggu jalan bukak 10cm tu aku dh mamai je sb doktor enjet kat punggung kiri kanan nak bg kebas kott....Dalam mamai2 tu alhamdulillah mulut ni x berhenti intighfar dan selawat banyak2. Suami pun sempat  bacakan yassin sebab sepanjang dalam labor room tu suami temankan aku sehingga selamat bersalin.

Pukul 11:45 malam, jeng jeng jeng.......
Jalan dh bukak sampai 10cm doktor cakap pukul 12:15 pagi start teran. Sakit dh memang sakit la....So bila dh dekat pukul 12:15pagi tu nurse 3 or 4 orang dh masuk dalam bilik n dah start prepared barang2 n dh letak kain hijau atas dada aku. Aku pn makin berdebar sebab dengar bunyik tools dorg. Sebelum tu nurse dh ajarkan aku macam mana posisi nak meneran, cara tarik nafas dan bila masa perlu teran. Menang aku puas hati gila la dgn service kat Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar ni. Tepat pukul 12:15pagi doktor handsome tu dh start duduk kat kelengkang aku nak sambut baby. Bila dtg 1st contraction aku teran la, sekali nurse cakap ok bagus dah nampak rambut baby tu. Wahhh lagi excited aku nk teran lg bagi keluar semua. Teran kali ke-2 kepala baby keluar dah & masuk teran yang panjang kali ke-3 or ke 4 tiba2 aku rasa macam bunyik plupppp!! jeng jeng jeng......Sesuatu yg besar keluar rupanya baby dh keluar.hehehe time tu tiba2 rasa sakit tu hilang terus. Bila baby dah selamat keluar perkataan pertama yg terpacul dari bibir aku adalah "Allahuakhbar, alhamdulilah, alhamdulillah..". Suami lak bila baby selamat keluar terus dia cium dahi aku banyak kali. Lepas tu terus nurse letak baby atas dada time tu la rasa mcm x percaya je dh ada anak sendiri hehehe....Syukur alhamdulillah baby kami sempurna semuanya. Nurse pun amek semula baby nak mandikan so tiba la saat nak kena jahit. Tiba2 aku tanya la doktor "doktor banyak x nak kena jahit??'. Doktor cakap "adalah...(memang banyak pun)". Aku pun cakap "Doktor bius kan nt. saya tidur la ae sebab saya penat sangat2....". Doktor pun jwb "OK". Ingatkan bius memang kebas terus rupanya kebas sikit je sampaikan bila jahit tu rasa sakit. haissshh...!! tak diam molot aku dengan perkataan "aduhh! sakit doktor aduhh...!!". hahahaha.....

Yang kelakarnya doktor yang sambut baby aku tu doktor umur baru 25 tahun lelaki lak tu. Mula2 malu la jugak kan....tapi dh sakit  nak buat mcm mana....:)

Bila baby dah dimandikan dan aku dh siap jahit doktor bawa baby kat aku n cakap "akak baby akak ni putih la tapi putih dia lain taw ala2 cm snow....". Sepanjang dalam labor room baby aku menjadi baby tip top la masa tu sebab doktor yg on called n nurse yg shif malam tu kerumun baby aku sampaikan suami aku cakap masa dia nak azankan baby kat depan nurse yg hantar baby tu ckp "anak awak comel sgt2 kulit gebu bersih". Syukur alhamdulillah atas kurniaan Tuhan.

Doktor suruh aku tidur dulu dlm labor room sebab dia ckp 2 jam lepas tu dia nk seluk nk keluarkan darah yg ketul2. Korang bayangkn la kn bila dh siap jahit pastu nak seluk lak bawah tu. Makaiii....aku pn tnya doktor 'Eh! kn bawah dh jahit kalau seluk x sakit ke?? ' Doktor jwb 'x sakit kak....' Tapi memang x sakit pn masa dia seluk keluarkan darah yg berketul2 tu. Nurse siap buatkan aku air milo panas lagi masa sebelum keluar dari labor room tu. Pukul 4:30pagi baru aku dan baby ditolak balik ke wad. Sampai wad terus minta nurse baju cakap nak mandi sebab badan dh berpeluh sgt. hehehe bayangkan pukul 5 pagi macam tu mandi. Tapi memang lega gila bila dpt mandi siap syampu rambut lagi. hehehe... Bila semuanya dh setel suami aku pun balik sebab nak tanamkan uri. Kat hospital kerajaan kan dalam pukul 8pagi doktor akan round n checked pesakit dari katil ke katil, so ada la pulak doktor yang sambut baby aku tengah malam tu datang juga kat katil aku terus pergi kat baby sambil cakap "baby snow..baby snow".... Sempat pulak dia promote baby aku pd doktor lain dah semua doktor kat situ kerumun baby snow tu. Tengahari tu mama dan suami datang semula nak tengok baby n bawa nasi dan lepas tu mak mertua aku dtg dengan adik ipar.

Suami dukung Na(anak buah) tengok baby Nattra
Abang Ayum (anak buah) tengok baby Nattra
Biasa la hospital kerajaan bila dh habis waktu melawat mak gard or pak gard akan round dlm wad tngok kalau2 ada lg pelawat yang x balik lagi. tiba2 ada sorang mak gard kiranya umur dia around 50++ dia tiba2 berhenti kat katil aku n tiba cakap dengan nada kuat "Eh..Eh...kau mengandung dulu kenan tengok cerita ape sampaikan anak kau gebu semacam...". hahaha nurse pun gelak tengok mak gard tu cakap macam tu. Aku lak senyum je. 

Keesokkan harinya (petang mantai/petang raya la...) dah boleh balik. Yeahh!!! betul2 balik raya ni dengan baby hehehe....Bila Nattra tiba rumah atok, pakngah jojo dan chik amier tengok Nattra :) (maklumlah cucu first). Berayalah aku dalam pantang berkain batik dengan suami dan anak. Rezeki baby lahir dah nak raya so duit raya alhamdulillah la jejak RM700++ juga :)

So tahun ni 1st time aku beraya sebagai isteri dan 1st time aku beraya sebagai ibu :) Syukur alhamdulillah rezeki tuhan bagi begitu cepat....

Sekian setakat ni je la pengalaman aku nak lahirkan 1st baby :)

Next baby?? Opsss!!! tunggguuuuuu 3 tahu lg kott.....Trauma belum hilang lg.....hehehe

* Terima Kasih Doktor Mohd Zulfadli Mohd Hanib kerana menyambut kelahiran baby saya & saya x boleh lupa nickname yg doktor bagi pd baby saya 'baby snow' =)!

No comments:

Post a Comment